جیب فیلتابی از انواع جیب هایی هست که دارای لبه مـی باشد و دوخت این مدل جیب از درون صورت مـی گیرد. انواع مدل جیب برای پارچه جیب فیلتابی درون انواع مدل های مختلف یک لبه و دو لبه موجود هست و به منظور دوختن جیب فیلتابی یک لبه و دو لبه تقریبا از روش مشابهی استفاده مـی شود.

آموزش دوخت جیب فیلتابی

جیب فیلتابی از انواع جیب های ساده و در عین حال زیبا هست و شما مـی توانید از این مدل جیب به منظور انواع لباس های مردانـه و زنانـه استفاده کنید. انواع مدل جیب برای پارچه درون مطالب قبلی آموزش دوخت تاپ بدون الگو و آموزش دوخت یقه انگلیسی را مشاهده کردید درون این مطلب قصد داریم که تا نحوه دوخت جیب فیلتابی را بـه شما عزیزان آموزش بدهیم.

مراحل دوختن جیب فیلتابی

1. ابتدا پارچه ای بـه ابعاد 20 که تا 35 را به منظور دوخت جیب تهیـه کنید و محل قرار گرفتن جیب را با کمک سنجاق روی پارچه مشخص کنید.


2. به منظور اندازه گرفتن درب جیب حتما پهنای دست هایتان را مطابق شکل زیر اندازه گیری کنید توجه داشته باشید کـه پهنای جیب حتما دو سانتی متر بزرگتر از پهنای دست های شما باشد. عرف اندازه پهنای درب این جیب بین 12 که تا 16 سانتی متر هست و اندازه درب پهنای جیب نسبت بـه پهنای دست شما تغییر مـی کند.


3. درون این مرحله از دوخت جیب فیلتابی مستطیلی بـه طول 12 ( پهنای دست + 2) و عرض 1.5 که تا 2 سانت را روی پشت پارچه جیب بکشید.
نکته : انواع مدل جیب برای پارچه نصف طول پارچه را بدست آورید و برای دوخت جیب دو لبه بـه اندازه دو سانت پایین تر از نصف را علامت بزنید و مستطیل را درون وسط پارچه بکشید توجه داشته باشید کـه مستطیل بـه اندازه دو سانت پایین تر از وسط طول پارچه حتما قرار بگیرد.
4. پارچه جیب را روی پارچه اصلی و روی همان قسمتی کـه برای دوخت جیب علامت زده اید قرار دهید سپس پارچه را با کمک چند سنجاق ثابت کنید.


5. درون این مرحله از دوخت جیب فیلتابی مستطیل را چرخ کنید و به قسمت گوشـه ها کـه رسیدید سوزن را درون پارچه نگه دارید و پایـه را بالا بزنید و پارچه را بـه اندازه 90 درجه بچرخانید و دوباره پایـه را پایین بگذارید و دوختن را ادامـه دهید و برای هر گوشـه این کار را انجام دهید که تا گوشـه های مستطیل بـه صورت 90 درجه و یـا عمود بر هم دوخته شود.

قسمت های چرخ شده را اتو کنید.


6. با کمک یک قیچی تیز و کوچک وسط مستطیل را بشکافید و مانند شکل که تا 1 سانت مانده بـه انتها قیچی بزنید سپس دو لبه درون گوشـه های مستطیل ایجاد کنید دقت کنید کـه نباید دوخت را ببرید و اگر دوخت مستطیل را بـه اشتباه قیچی زدید دوباره مستطیل را مقداری بزرگتر بدوزید. 


7.پارچه جیب را از قسمتی کـه بریده اید برگردانید. 


8.با کمک دست لبه های جیب از قسمت بالا و پایین بـه صورتی هدایت کنید کهبهیکدیگر قرار بگیرند و این اندازه ها را با کمک سنجاق ثابت کنید و سپس اتو بزنید. 


9. قسمت سه گوشی کـه بین پارچه جیب و لباس قرار گرفته هست را از روی دوختی کـه در این قسمت وجود دارد بـه پارچه جیب چرخ کنید و برای محکم کاری طول مستطیل ها را نیز روی دوخت دوباره چرخ کنید که تا پارچه جیب محکم شود. توجه داشته باشید کـه رد دوخت روی پارچه اصلی نباید باقی بماند.


10. قسمت های اضافه پارچه جیب را بـه قسمت داخل جمع کنید و چرخ کنید سپس قسمت های اضافه را با فاصله 1 سانتی متر ببرید.

 

نکات طلایی به منظور دوختن جیب فیلتابی

  •  توجه داشته باشید کـه دوخت جیب فیلتابی یک لبه که تا مرحله 7 مانند دوخت جیب فیلتابی دو لبه است. درون مرحله هشتم شما حتما لبه قسمت پایین را بـه سمت قسمت بالا بکشید با این کار عرض دوخت کامل مـی شود و مرحله های بعدی دوختن جیب فیلتابی یک لبه را مانند سایر مراحل دوخت جیب فیلتابی دو لبه ادامـه دهید.
  • جنس پارچه اصلی با جنس پارچه ای کـه مـی خواهید جیب را بـه آن بدوزید حتما یکسان باشد.
  • در هنگام رسم مستطیل حتما به گوشـه ها و اندازه های عمود آن توجه کنید.
  • شکافتن کار و دوباره دوختن از زیبایی دوخت شما مـی کاهد بنابراین حتما سعی کنید دوخت ها را بـه صورت صاف بدوزید همچنین نباید پارچه اضافی زیر دوخت شما باقی بماند کـه مجبور بـه شکافتن مجدد شوید.

در این مطلب با روش دوخت فیلتابی آشنا شدید کـه امـیدواریم با کمک این مطلب آموزشی بتوانید درون دوخت این جیب ساده و در عین حال زیبا مـهارت لازم را بدست آورید. درون صورت تمایل مـی توانید به منظور مشاهده انواع آموزش خیـاطی کلیک کنید.

منبع : آرگا

برچسب : آموزش خیـاطی
، انواع مدل جیب برای پارچه




[آموزش دوخت جیب فیلتابی با توضیحان جامع + عکس انواع مدل جیب برای پارچه]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Wed, 18 Jul 2018 15:35:00 +0000