کلوچه فومن نوعی کلوچه خوشمزه مغز دار هست که از دو لایـه تهیـه مـی شود لایـه درونی این کلوچه با لایـه بیرونی اش کاملا متفاوت است. کلوچه خرمایی شکل گل درون این بخش طرز تهیـه کلوچه فومن را بـه صورت مرحله بـه مرحله درون اختیـار شما همراهان عزیز و گرامـی قرار داده ایم.

کلوچه فومن و کوکی لاهیجان جزء کلوچه های محلی خوشمزه و پرطرفدار مـی باشند. کلوچه خرمایی شکل گل کلوچه فومن با ترکیبات خاصی تهیـه مـی شود و شما مـی توانید این کلوچه محلی را درون منزل بـه راحتی تهیـه کنید. درون ادامـه دستور پخت کلوچه فومن خانگی را مشاهده خواهید کرد.

مواد لازم به منظور پخت کلوچه فومن

کنجد : کلوچه خرمایی شکل گل بـه مـیزان لازم
آرد سفید گندم : بـه مـیزان لازم
زرده تخم مرغ : بـه مـیزان لازم
بیکینگ پودر : 1 قاشق غذا خوری
نمک : 1/4 قاشق چای خوری
شیر : 2 پیمانـه
کره : 120 گرم

مواد لازم به منظور قسمت مـیانی کلوچه

کره : 2 قاشق غذا خوری
دارچین : 1 قشاق مرباخوری
جوزهندی رنده شده : 1 عدد
پودر گردو : 2 قاشق غذا خوری
آرد سفید : 2 قاشق غذا خوری
شکر : 4 قاشق غذا خوری

طرز تهیـه کلوچه فومن اصل

ابتدا نمک و آرد را سه بار الک کنید.

سپس کره را بـه آرد اضافه نمایید و مخلوط کره و آرد را هم بزنید بعد از یکنواخت شدن این مخلوط بیکینگ پودر را اضافه کنید و شیر را هم بـه طور آرام آرام بـه مخلوط مواد کلوچه اضافه نمایید مایـه کلوچه را بـه خوبی ورز دهید.

در مرحله بعدی طرز تهیـه کلوچه فومن ظرفی را بـه خوبی چرب کنید و خمـیر ورز داده شده را درون داخل ظرف قرار دهید و روی ظرف خمـیر را با کمک نایلونی بپوشانید و به مدت 60 دقیقه خمـیر را درون درون دمای اتاق بگذارید که تا استراحت کند.

سپس مواد مـیانی کلوچه را تهیـه کنید به منظور طرز تهیـه مواد مـیانی کلوچه فومن ابتدا درون ظرفی مناسب کره را بـه همراه آرد الک شده و دارچین و شکر و جوز هندی رنده شده و پودر گردو مخلوط کنید و مخلوط این مواد را با کمک دست بـه خوبی ورز دهید و مواد مـیانی را هم درون دمای اتاق قرار دهید.


بعد از مدت زمان ذکر شده بر روی سطح صافی مانند سینی و یـا مـیز کار آرد بپاشید و مداری از خمـیر را بر روی سطح صاف قرار دهید. سپس با قالب گردی آن را قالب بزنید.

 مقداری از مواد مـیانی کلوچه را درون مرکز خمـیر قرار دهید و کناره های خمـیر را بـه طرف مرکز خمـیر جمع کنید و کمـی خمـیر را فشار دهید که تا مواد مابین خمـیر قرار بگیرند و خمـیر را از ناحیـه ای کـه فشار داده این بر روی قالب فر چرب شده قرار دهید و دوباره با دست فشار کمـی را بـه خمـیر وارد کنید که تا کمـی پهن شود و روی خمـیر را با کمک مـهر مخصوص کلوچه فومن و یـا چنگال طرح بدهید.

در ظرفی زرده تخم مرغ ها را قرار دهید و آن ها را هم بزنید و با کمک برس مقداری از زرده های تخم مرغ را بر روی کلوچه بمالید و سپس کنجد را بر روی کلوچه ها بپاشید.

فر را روی دمای 200 درجه تنظیم کنید و بعد از 10 دقیقه از روشن فر قالب کلوچه ها را درون درون فر بـه مدت 10 دقیقه قرار دهید بعد از مدت زمان ذکر شده قالب فر را بـه گرم خانـه فر منتقل کنید و صبر کنید که تا روی کلوچه ها نیز طلایی شود.

نکاتی به منظور پخت بختر کلوچه فومن

  • برای پخت کلوچه فومن بهتر هست که از شیر پر چرب یـا از شیر مخلوط شده با خامـه استفاده نمایید.
  • به جای جوز هندی مـی توایند درون تهیـه این کلوچه خوشمزه از مقداری فلفل قرمز استفاده نمایید مـی توانید جوز هندی را از مواد لازم کلوچه حذف کنید.
  • در تهیـه کلوچه فومن مـی توانید به منظور خوش طعم کلوچه دو قاشق شیر را با دو قاشق گلاب جایگزین کنید.
  • برای خوش طعم کلوچه بهتر هست مقداری زعفران را بـه خمـیر یـا مواد مـیانی کلوچه اضافه کنید.
  • اگر ترجیح مـی دهید کـه کلوچه برشته شود بهتر هست که خمـیر را نازک پهن کنید.
  • در این مطلب طرز تهیـه کلوچه فومن خانگی را مشاهده کردید کـه امـیدواریم با کمک این مطلب آموزشی بتوانید کلوچه های محلی فومن را بـه خوبی درون منزل تهیـه کنید. به منظور مشاهده آموزش طرز تهیـه شیرینی های متنوع بـه بخش انواع شیرینی مراجعه نمایید.

    منبع : آرگا

    برچسب : انواع کلوچه
    ، کلوچه خرمایی شکل گل




    [طرز تهیـه کلوچه فومن اصل و خوشمزه درون خانـه کلوچه خرمایی شکل گل]

    نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 29 Jun 2018 18:14:00 +0000