نوزاد با ورود بـه 11 ماهگی, تغییرات زیـادی کرده هست به طوری کـه این تغییرات با یـازده ماه قبل او قابل مقایسه نیستند. وزن نوزاد نه ماهه مـهمترین تغییر نوزاد درون این ماه از تولد او, توانایی ایستادن است. وزن نوزاد نه ماهه بـه طوری کـه اغلب کودکان درون این سن مـی توانند به منظور مدتی بـه تنـهایی بایستند. درون این مطلب با دانستنی های رشد, تغذیـه و مراقبت های نوزاد 11 ماهه آشنا مـی شویم.

همـه چیز درباره نوزاد 11 ماهه

توانایی حرکتی نوزاد درون 11 ماهگی

نوزاد یـازده ماهه قادر هست به راحتی چهار دست و پا برود و با گرفتن از مبل و یـا هر چیز دیگری, درون اطراف راه برود. این نوزادان علاقه زیـادی بـه مستقل شدن نشان مـی دهند بـه طوری کـه ممکن هست بارها بـه تنـهایی راه رفتن را امتحان کنند. حتی برخی از این کودکان سعی مـی کنند بـه تنـهایی و بدون کمکی بایستند و برخی از آن ها درون این آزمایش موفق شده و قادرند بر روی انگشتان پای خود به منظور مدت کوتاهی بایستند.

یکی از خصوصیت های بارز نوزاد یـازده ماهه, بالا رفتن از هر بلندی است. این خصوصیت ناشی از علاقه ی شدید آن ها به منظور کشف اطراف خود مـی باشد. نوزاد یـازده ماهه بـه سرعت از نرده ها بالا مـی رود و به همـین دلیل حتما به شدت مراقب او بود. بـه علاوه این نوزادان علاقه شدیدی بـه بازی با کشوهای وسایل و کابینت ها دارند. بنابراین حتما والدین از ایمنی اتاق کودک و ایمن بودن این وسایل اطمـینان حاصل کنند و در صورتی کـه وسایل شوینده, محصولات تمـیز کننده و ضد عفونی کننده یـا لوازم آرایشی درون آن ها نگهداری مـی کنند, از قفل بودن کابینت و کشوها مطمئن شوند. چرا کـه هر لحظه ممکن هست نوزاد خود را بـه آن ها برساند.

از آن جایی کـه هماهنگی دست و پای نوزاد 11 ماهه بسیـار بهبود یـافته است, بـه راحتی مـی تواند با اسباب بازی های خود بازی کند. بـه عنوان مثال بـه راحتی مـی توان اجزای اسباب بازی را از یکدیگر جدا کرده و به یکدیگر بچسباند. همچنین اسباب بازی ها با سایزهای مختلف را درون یکدیگر جای مـی دهد و از این کار لذت مـی برد.

تغذیـه نوزاد 11 ماهه

نوزاد 11 ماهه اکنون قادر هست خودش بـه تنـهایی با دست و یـا یک قاشق غذا بخورد. برنامـه غذایی کودکان درون این سن حتما شامل انواع غلات کامل، وزن نوزاد نه ماهه مـیوه ها، سبزیجات، محصولات لبنی مانند پنیر و ماست و محصولات پروتئینی مانند گوشت، مرغ، ماهی و … باشد. بـه والدین توصیـه مـی شود درون برنامـه غذایی نوزاد یـازده ماهه, دو مـیان وعده, یکی درون صبح و دیگری درون بعد از ظهر, قرار دهند که تا انرژی مورد نیـاز کودک درون طول روز فراهم شود. کلوچه, مـیوه ها و برخی از انواع غلات نمونـه هایی از مـیان وعده های سالم و مفید به منظور این نوزادان مـی باشد.

از آن جایی کـه حس چشایی این نوزادان درون حال رشد و توسعه مـی باشد, اضافه انواع طعم ها بـه رژیم غذایی آن ها, باعث آشنایی نوزاد با انواع طعم های غذایی مـی شود. درون صورتی کـه این نوزادان از خوردن غذاها با طعم جدید خودداری مـی کنند, بـه والدین توصیـه مـی شود غذاهای دیگری را امتحان کنند و کودک را مجبور بـه خوردن آن غذا نکنند و در زمان و فرصت دیگر آن غذا را مجدد به منظور کودک آماده نمایند.

چگونگی برقراری ارتباط نوزاد 11 ماهه

نوزاد 11 ماهه متوجه مـی شود کـه هر فردی, شخصیت منحصر بـه فردی دارد. این نوزادان دارای احساس قوی از دوست داشتن و دوست نداشتن مـی باشند. بـه طوری کـه آن ها نحوه استفاده از این احساسات را بـه خوبی یـاد دارند و به همـین دلیل هست که درون این سن, نوزادان درون برابر چیزهای مورد علاقه ی خود و یـا برعکس, با این احساسات بـه سرعت واکنش نشان مـی دهند. اکنون کودک درون این سن, معنی کلمـه “نـه” را کشف کرده است. اگر این طور باشد, درون این ماه خیلی زیـاد از این کلمـه استفاده خواهد کرد.

نحوه برقراری ارتباط کودک درون یـازده ماهگی بالغ تر از نوزاد 10 ماهه و ماه های قبل است. درون این سن, نوزادان مـی توانند درون یک گفتگوی منظم شرکت کنند. درون صورتی کـه از این کودکان سوالی پرسیده شود, حتما آن ها بـه سوال پاسخ خواهند نداد, اگرچه کـه ممکن هست پاسخ آن ها بـه طور کامل قابل درک نباشد. درون صورتی کـه نام اشیـاء ایی از کودک سوال شود, کودک بـه سرعت بـه موقعیت اشیـاء نگاه مـی کند و اشیـاء را مـی شناسد. علاوه بر این, والدین درون این ماه از تولد نوزاد, متوجه مـی شوند کـه قدرت تمرکز کودک نسبت بـه ماه های قبل بهبود و افزایش یـافته است.

با توجه بـه مطالب بیـان شده, نوزاد 11 ماهه توانایی های بسیـاری دارد کـه این توانایی ها درون ماه های بعد بـه تدریج کامل تر مـی شوند. از آن جایی کـه قدرت یـادگیری این نوزادان بسیـار زیـاد است, بـه سرعت آموزش پذیر هستند.

منبع : وزن نوزاد نه ماهه آرگا

برچسب : رشد نوزاد




[نوزاد 11 ماهه, رشد, تغذیـه و مراقبت های نوزاد درون یـازده ماهگی وزن نوزاد نه ماهه]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 20 Jul 2018 21:52:00 +0000